تصفیه آب استخر با نمک

در زمان نگهداری و استفاده از استخرها، تمیز و شفاف نگه داشتن آب در اولویت است. علاوه بر این، یافتن راهی سازگار با محیط زیست که پایدار نیز باشد، حائز اهمیت است. ثابت شده است که استفاده از نمک برای استخرها بسیار کارآمد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است. روش های کلرزنی نمکی می تواند جایگزینی عالی برای ضدعفونی استخرها باشد. به طور کلی سیستم الکترولیز یک راه حل موجود برای تصفیه آب استخرها است. این راه با محیط زیست نیز سازگار بوده و بسیاری اقتصادی است. در واقع راهی بدون مشکل است که آبی با کیفیت خوب را فراهم می کند. این روش رایج ضدعفونی، مزایایی بسیاری دارد. در ادامه به بررسی دقیق تر تصفیه آب استخر با نمک می پردازیم.

تصفیه آب استخر با نمک:

شاید آبی که شما در حال حاضر مشاهده می نمایید کاملا شفاف و خالص به نظر برسند؛ اما لزوما صد در صد تمیز نیستند و ممکن است حاوی باکتری هایی باشند. در زمان استفاده از نمک استخر از دستگاهی به نام کلریناتور استفاده می کنند. این دستگاه به طور مدام برای تبدیل نمک به کلر کار می کند و سپس نمک را به حالت اولیه خود بر می گرداند. این چرخه دائما تکرار می شود و در نتیجه کلر به طور مداوم تجدید می شود. علاوه بر این، تصفیه استخر با نمک سالم ترین و مقرون به صرفه ترین روش برای ضدعفونی استخر هاست.

تصفیه استخر با نمک

به طور کلی هزینه های نگهداری استخر را تا ۸۰ درصد کاهش می دهد و استفاده از محصولات شیمیایی ضدعفونی کننده را به طور کامل حذف می کند.

الکترولیز چیست؟

الکترولیز تجزیه ترکیبات شیمیایی حل شده در مایع، با استفاده از جریان الکتریکی ارسالی توسط الکترودهای خارجی است. این فرایند ممکن است توسط مواد مختلفی انجام شود؛ نمک استخر، اسیدها و بازها معروف ترین نمونه های آن هستند. برای آن همواره یک منبع انرژی خارجی، الکترودها و الکترولیت ها مورد نیاز است. اصطلاح الکترولیت به محیطی اطلاق می شود که یون های آزاد در آن وجود دارند. الکترود اصطلاحی است که برای توصیف فلزات رسانایی که در الکترولیت ها آغشته شدند، استفاده می شود.

ضدعفونی استخر با الکترولیز:

پرکاربردترین روش ضدعفونی آب در جهان، الکترولیز با نمک برای استخر است. این روش از نظر اقتصادی و زیست محیطی توصیه می شود. مقدار کمی نمک در آب به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی عمل می کند و از رشد باکتری ها و جلبک ها جلوگیری می کند. در عین حال به پوست شناگران آسیبی وارد نمی کند. الکترولیز در واقع دستگاهی است که می تواند از نمک، کلر تولید کند. آب نمک موجود در استخر شما از سلول الکترولیزور عبور می کند که به طور طبیعی آن را به کلر تبدیل می کند. الکترولیز جایگزین مناسبی برای کلر است و نمک را به کلر تبدیل می کند. به این معنی که بوی کلر مشخص در داخل و اطراف استخر شنا از بین می رود. علاوه بر این، کلر ایجاد شده باعث پایین آمدن مقدار pH می شود.

فرایند تصفیه آب استخر با نمک:

نمک از مولکول های مختلف کلر و سدیم تشکیل شده است. به دلیل جریان الکتریکی تولید شده در سلول الکترولیز، این دو مولکول از هم جدا می شوند تا کلری را ایجاد کنند که برای تصفیه آب موثر باشد. در ادامه با وجود اشعه ماوراء بنفش، نمک قبل از عبور مجدد از الکترولیز بازسازی می شود. اگرچه نمک از نظر شیمیایی از سدیم و کلر ساخته شده است؛ اما یک روش جایگزین برای ضدعفونی از طریق الکترولیز است که در آن کلر برای ضدعفونی کردن آب آزاد می شود. در واقع در این فرایند تولید کلر از نمک را داریم.

چه مقدار نمک به استخرها اضافه کنیم؟

برای اینکه الکترولیز نمک برای فرایند ضدعفونی استخر کار کند، باید یک محلول نمکی بسیار رقیق تهیه نمود. برای ایجاد این محیط باید بین ۴ تا ۶ کیلوگرم در متر مکعب نمک را در استخر حل کرد. محلول به دست آمده دارای شوری ۹ برابر کمتر از آب دریا است. برای ضدعفونی کامل، نمک باید به آب اضافه شود تا میزان شوری ۴ درصد به دست آید. برای به دست آوردن سطح نمک ایده آل برای استخر، اگر استخر فاقد نمک باشد باید به ازای هر ۴۰۰۰ لیتر آب تقریبا ۱۶ کیلوگرم نمک استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که نیازی نیست به طور مداوم نمک را به استخر اضافه کنید تا آن را در سطح مناسب نگه دارید.

چرا باید از غلظت استاندار نمک استفاده نمود؟

تصفیه آب استخر با نمک، فرایند بسیار رایجی است. نمک ترکیبی ملایم تر برای ضدعفونی آب استخرها است؛ اما در صورتی که بیش از ۱ درصد استفاده شود، واکنش های شیمیایی تهاجمی رخ می دهد. قطعات فلزی عموما مستعد زنگ زدگی هستند و در ترکیب با سطح pH اشتباه، پلاستیک ها و لاستیک ها شروع به حل شدن می کنند.

استخر شفاف و ضدعفونی شده با نمک

در زمان استفاده غلظت نمک را اندازه گیری نمایید و تنها از مقدار استاندارد استفاده کنید. اگر سطح نمک بیش از اندازه بالا باشد، عناصر فلزی و لوازم جانبی که با آب در تماس هستند، در معرض خطر خوردگی قرار دارند. همچنین ممکن است آب استخر طعم شوری پیدا کند و کدر شود. بر عکس اگر این سطح خیلی کم باشد، کلر طبیعی تولید نخواهد شد و در نهایت استخر دیگر ضدعفونی نمی شود. از این رو استفاده از غلظت ایده آل حائز اهمیت است.

بهره برداری از یک استخر آب نمک:

استخر آب نمک بر اساس اصل الکترولیز کار می کند. یعنی انرژی الکتریکی به شیمیایی تبدیل می شود و یک فرایند ضدعفونی طبیعی و ارگانیک را امکان پذیر می کند. خودکارسازی فرایند تصفیه آب مستلزم نصب الکترولیزی است که نمک را در آب کمی شور تجزیه می کند و آن را به کلر طبیعی تبدیل می کند. زمانی که این ماده ضدعفونی کننده با آب ترکیب می شود میکروب ها، جلبک ها، مواد آلی و آلاینده ها را از بین می برد.

بهره برداری از استخر

درست زمانی که عمل ضدعفونی کامل شود، تحت تاثیر تابش نور خورشید، واکنش شیمیایی معکوس رخ می دهد و کلر فعال مجددا به نمک تبدیل می شود. قبل از اینکه دوباره از طریق سلول الکترولیز عبور کند، دوباره به کلر تبدیل می شود. بنابراین الکترولیز به یک چرخه دائمی بستگی دارد که آب را ضدعفونی می کند و از ایجاد احساسات ناخوشایند ناشی از وجود کلر در آب جلوگیری می کند.

فواید تصفیه آب استخر با نمک:

استفاده از این محصول به جای کلر فواید بسیاری دارد که شامل:

  • پایداری بالا
  • فرایندی ساده
  • عدم سوزش چشم
  • شفافیت و نرمی آب
  • سازگار با محیط زیست
  • جایگزینی سالم برای کلر
  • کاهش بوی نامطبوع کلر
  • صرفه جویی در عملیات تعمیر و نگهداری
  • کاهش مشکلات چشمی، بینی و تنفسی

مهترین مزیت این ماده این است که یک راه حل اقتصادی برای تصفیه آب است. این فرایند به صورت مداوم بازیافت می شود. آب تولیدی توسط این فرایند کریستالی، شفاف و با کیفیت بالا است.

معایب تصفیه آب استخر با نمک:

استفاده نادرست از غلظت نمک، معایب و خطراتی را به دنبال دارد. از این رو نیازمند بررسی دقیق سطوح pH نمک برای جلوگیری از خوردگی و تخریب ضروری است.

جمع بندی:

الکترولیز نمک یک تصفیه ساده، طبیعی و بهینه است که ضدعفونی فوری و طبیعی را ارائه می دهد. کلر تولیدی توسط الکترولیز یک نمک بسیار فعال است که قابلیت های اکسیدانی، ضدعفونی کنندگی، ضد باکتریایی و ضدقارچی را ارائه می دهد. این تصفیه خودکار بدین معنی است که آب استخر به صورت مدام ضدعفونی می شود و خود یک ماده ضدعفونی کننده است. تولید دقیق کلر آزاد، شنای راحت بدون بوی نامطبوع، قرمزی چشم و تحریک را به دنبال دارد. در این مقاله به بررسی تصفیه آب استخر با نمک می پردازیم.

 

 

 

سوالات متداول

آیا نمک سفره همان نمک استخر است؟

نمک مورد استفاده برای استخر باید دارای خلوص ۹۹.۸ درصد باشد. نمک استخر حاوی هیچ گونه مواد ضدانباشتگی نیست و مانند نمک خوراکی فرایند یدسازی را طی نمی کند. اگرچه بسیاری از مردم ممکن است بر این باور باشند که نمک سفره خالص تر است؛ اما نمک استخر خالص تر است.

چرا الکترولیز نمک را به جای کلر انتخاب می کنند؟

بر خلاف کلر سنتی کلر حاصله از نمک، استخرها را تمیز و بهداشتی و بدون بوی نامطبوع نگه می دارد و در عین حال به صورت موثری باکتری ها و جلبک ها را از بین می برد. سیستم های نمک با الکترولیز، کلر تولید می کند. فرایندی که عناصر را از هر ترکیبی با استفاده از الکتریسیته جدا می کند. در این حالت از آب نمک برای حل کردن کلر و ضدعفونی فوری آب استفاده می کنند.

آیا نمک برای استخر مفید است؟

بله، زیرا این ماده سطح کلر کمتری دارد و در نتیجه نیازمند مواد شیمیایی خشن نیستید. همچنین برای پوست، چشم و مو ملایم تر است و باعث تحریک نمی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =