تصفیه آب استخر بدون کلر


از اوایل سال ۱۹۰۰، کلر به عنوان یک عامل تصفیه کننده در استخرها استفاده می شود. با این حال، همواره نگرانی هایی در مورد این ماده شیمیایی و قرارگیری طولانی مدت در معرض آن وجود دارد. این موضوع به خوبی مستند شده است که کلر با دیگر مواد آلی ترکیب می شود و محصولات جانبی سمی تولید می کند. این مواد سمی بر شناگران اثرات نامطلوبی را بر جای می گذارد. همچنین باعث بروز آلرژی، بثورات پوستی، تحریک چشم، بینی و گلو می شود. همواره بسیاری از مصرف کنندگان کلر، فاقد دانش کافی در خصوص حفظ مواد شیمیایی در استخرها هستند. از آنجایی که کلر نمی تواند به خودی خود در آب تثبیت شود، یک تثبیت کننده خشک به آب اضافه می شود تا آن را در برابر نور خورشید مقاوم کند. بسیاری از کاربران از سطوح مناسب تثبیت کننده استفاده نمی کنند که در نهایت باعث افزایش مصرف کلر و آسیب به سطح استخر و سلامت عمومی افراد می شود. از این رو در ادامه به بررسی روش های تصفیه آب استخر بدون کلر می پردازیم.

تصفیه آب استخر بدون کلر:

امروزه کلر چندین جایگزین دارد که بر اساس معیارهای اساسی، ایمن در نظر گرفته می شوند. در ادامه به بررسی این جایگزین ها می پردازیم.

برم:

برم به عنوان جایگزینی برای کلر در تصفیه در نظر گرفته می شود. این محصول خواص مشابهی با کلر دارد و یک ترکیب هالوژن و گرانتر از کلر است. بنابراین در حالی که جنبه های کلی را برآورده می کند، چندان گزینه مناسبی نیست. این ماده درست مانند کلر، همراه با سایر مواد شیمیایی و افزودنی ها استفاده می شود. البته تثبیت آن بسیار دشوار است و در استخرهای رو باز به خوبی کار نمی کند.

تصفیه آب استخر بدون کلر با سیستم ازون زنی:

شما برای اینکار می توانید به راحتی یک ژنراتور ازون را نصب کنید. این سیستم به کاهش میزان کلر مصرفی در استخرها کمک می کند؛ همچنین به تجزیه آلاینده های آلی نیز کمک می کند. البته این روش یک جایگزین مستقل نیست و لازم است همراه سایر ضدعفونی کننده ها استفاده شود.

تصفیه آب استخر

این به این دلیل است که ازون نمی تواند برای مدت طولانی باقی بماند و یک گاز با عمر کوتاه است که برای مصرف اولیه بسیار گران است.

کاهش دمای آب:

کاهش دمای آب به دمای پایین تر از حد معمول، به کند شدن رشد باکتری ها و جلبک ها کمک می کند. عموما بیشتر میکروارگانیسم ها در محیط های گرم رشد کرده و تکثیر می شوند. دمای پایین سرعت واکنش مواد شیمیایی با پوست انسان را نیز کاهش می دهد. بنابراین درحالی که کاهش دما یک راه حل مستقل نیست، قطعا می تواند مقدار کلر مصرفی را کاهش دهد.

کاهش دمای آب

البته عیب اصلی این روش این است که شنا کردن در آب سرد برای تمامی شناگران چندان راحت نیست.

تصفیه آب استخر بدون کلر با نور فرابنفش:

ترکیب نور UV و کلر می تواند به عنوان یک ضدعفونی کننده عالی عمل کند و بیشتر میکروب های استخر را از بین ببرد و اثر کلر باقی مانده را حفظ کند. نصب یک سیستم نور فرابنفش در استخر شما می تواند مقدار کلر مصرفی را کاهش داده و در نتیجه در کاهش کلرآمین موثر است. توجه داشته باشید که اگر نور UV در مقدار مناسبی باشد، می تواند باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد.

اولترافیلتراسیون:

یکی دیگر از روش های تصفیه آب استخر بدون کلر استفاده از روش اولترافیلتراسیون است. این روش شامل استفاده از یک غربال ریز برای حذف میکروب های بسیار کوچک، قطعات پوست انسان، مو و غیره است. در این سیستم تمامی ذرات معلق دیگر، مواد آلی و باکتری ها توسط فیلتر جمع آوری و به بیرون پرتاپ می شوند. این سیستم شامل لوله های فیلتر با غشاهای بسیار نازک است که آب در یک حلقه گردشی با فشار کم به آنها منتقل می شود. این غشاها دارای منافذ بسیار نازک نیمه تراوا هستند که از طریق آن مواد ضدعفونی کننده ضروری و نمک های خاص دوباره به داخل استخر نفوذ می کنند. بنابراین آب بدون استفاده از مواد شیمیایی تصفیه می شود. این فناوری هزینه بسیار بالایی دارد از این رو برای کاربردهای مداوم چندان به صرفه نیست.

یونیزاسیون مس:

این روش یکی از بهترین جایگزین ها برای استخرهای بدون کلر است. در این سیستم هیچ ماده شیمیایی باقی مانده ای وجود ندارد که باعث تحریک چشم و پوست شود. روشی بسیاری مقرون به صرفه است و آبی سالم را تولید می کند. سیستم یونیزاسیون مس با یک واحد کنترل الکترونیکی، کیت های تست و یک الکترود مسی ارائه می شوند. فرایند یونیزاسیون، یون های فلزی را آزاد می کند و با استفاده از جریان ولتاژ پایین وارد آب می شوند. این فرایند یون های فلزی را آزاد می کند که با استفاده از جریان ولتاژ پایین وارد آب می شوند.

تصفیه آب استخر با یونیزاسیون مس

این یون های مس با بار مثبت به سمت باکتری ها و جلبک های دارای بار منفی می رود و به غشای سلولی آنها نفوذ می کند. با چرخش مجدد آب، یون های بیشتری تولید می شوند. این یون ها تحت تاثیر نور خورشید قرار نمی گیرند؛ از این رو نیازمند تثبیت کننده نیستند. بر خلاف سیستم های کلر و نمک، pH خنثی دارند؛ از این رو نگهداری آن راحت تر است.

هدف از تصفیه آب استخر بدون کلر چیست؟

بسیاری از صاحبان استخرها می خواهند مواد شیمیایی سمی یا محصولات جانبی ناشی از کلر را از بین ببرند. در واقع هدف کلی حذف بوی کلر، کاهش تحریکات پوستی، سوزش چشم و غیره است.

مزایا تصفیه آب استخر بدون کلر:

این روش ها در مقایسه با سیستم های بر پایه کلر، مزایای بسیاری دارد که شامل:

  • کاهش سوزش چشم و پوست
  • کاهش بوی کلر
  • کاهش هزینه های نگهداری
  • کاهش خطر مشکلات تنفسی
  • دوستدار محیط زیست
  • نگهداری آسان
  • کاهش آلرژی
  • بهبود کیفیت آب

است. به طور کلی روش های تصفیه آب استخر بدون کلر، یک رویکرد جایگزین برای بهداشت استخرها است که می تواند معایب ناشی از مصرف کلر را نیز از بین ببرد. با انتخاب روش مناسب می توانید محیطی امن، راحت و سازگار با محیط زیست را فراهم کنید.

معایب تصفیه آب استخر بدون کلر:

در کنار تمامی مزایایی که این روش تصفیه دارد، چندان خالی از عیب نیز نیست. برای مثال هزینه ناشی از ژانراتورهای ازون، سیستم های فرابنفش و غیره در مقایسه با کلر زنی سنتی بسیار بالاتر است. علاوه بر هزینه بالا، هزینه نگهداری مداوم نیز وجود دارد. پیچیدگی نصب و نگهداری از دیگر مزایای این روش ها است. برای مثال سیستم های UV ممکن است نیازمند تعویض دوره ای لامپ ها باشند و ژانراتورهای ازون ممکن است به نظارت و تنظیمات منظم برای حفظ عملکرد مطلوب نیاز داشته باشند.

اثربخشی ضعیف و محدود این روش ها در برابر برخی از آلاینده ها نیز به چشم می خورد. درحالی که سیستم های کلر در کشتن باکتری ها، ویروس ها و جلبک ها بسیار موثر هستند، ممکن است این روش ها در برابر برخی از آلاینده ها چندان مفید نباشند. برخی از این سیستم ها برای فعالیت نیازمند برق هستند. در صورت قطع برق یا خرابی تجهیزات، این سیستم ها به صورت موقت کارایی خود را از دست می دهند و کیفیت آب به خطر می افتد. برخی از این روش ها مانند کلر زنی آب شور در صورت عدم مدیریت صحیح می توانند خطر خوردگی تجهیزات و زیر ساخت های استخر را به دنبال داشته باشند. به طور کلی، در حالی که روش های تصفیه آب استخر بدون کلر چندین مزیت را ارائه می دهند برای صاحبان و اپراتورهای استخر ضروری است که پیش از کار تمامی معایب احتمالی را بررسی کنید.

جمع بندی:

کلر به دلیل خواص آنتی باکتریایی در تصفیه استخرهای شنا رتبه اول را دارد. این محصول برای حجم های زیاد بسیار ساده و ارزان است؛ اما دارای معایبی از جمله تحریک کنندگی نیز است. از این رو تصفیه آب استخر بدون کلر، روشی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این متن به بررسی این روش ها، مزایا و معایب آنها پرداختیم. البته روش های بر پایه کلر به دلیل قیمت پایین و اثربخشی سریع هنوز هم مورد استفاده هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 7 =