سدیم لوریل اتر سولفات (تگزاپن) چیست؟

سدیم لوریل اتر سولفات یا تگزاپن که به اختصار SLS نامیده می‌شود، با فرمول شیمیایی NaC12H25SO4 یا سدیم دودسیل سولفات SDS، رایج‌ترین سولفات‌های سطح فعال آنیونی در پاک‌کننده‌های سنتزی با قدرت زیاد و به طور دقیق‌تر، جزو سورفاکتنت‌ها یا همان مواد فعال سطحی یا مواد موثر است.

خرید تگزاپن

خواص فیزیکی و شیمیایی تگزاپن

سدیم لوریل اتر سولفات (تگزاپون)

جرم مولی این ماده gr/mol 288.38 است و دمای ذوب برابر با C° ۲۰۶ دارد. شکل ظاهری آن به صورت مایعی ویسکوز بی‌رنگ یا خمیر سفید نیمه‌شفاف است. به راحتی با هر نسبتی در داخل آب حل می‌شود و از پایداری خوبی در برابر آب‌های سخت برخوردار است. تگزاپن سورفکتانتی، آنیونی است که در بسیاری از محصولات شوینده و بهداشتی استفاده می‌شود. نمک سدیم از انواع ارگانوسولفات‌ها است. این شامل یک زنجیره‌ی ۱۲ کربنه‌ی متصل به یک گروه سولفات است، که نمک سدیم دودسیل هیدروژن سولفات است. از آنجایی که زنجیره‌ی هیدروکربنی آن با سر گروه قطبی ترکیب شده، خواص آمفی فیلیک را به ارمغان می‌آورد و باعث می‌شود که این مولکول به عنوان یک دترجنت قابل استفاده باشد. تگزاپن یکی از مشتقات ترکیب روغن نارگیل ارزان قیمت و پالم است.

روش تولید تگزاپن

SDS با واکنش دادن لوریل الکل با گاز سولفور تری اکسید، oleum یا اسید سولفوریک برای تولید هیدروژن لوریل سولفات سنتز می‌شود. محصول به دست آمده با افزودن هیدروکسید سدیم یا کربنات سدیم خنثی می‌شود. می‌توان لوریل الکل را به صورت خالص مورد استفاده قرار داد و یا آن را با هیدرولیز کردن روغن پالم یا روغن نارگیل و سپس هیدروژناسیون آن، به دست آورد. نمونه‌های تجاری SDS به دست آمده از روش فوق، خالص نیست، بلکه ترکیبی از سدیم آلکیل سولفات سدیم با SDS است که جزء اصلی است. SDS تجاری به صورت پودر، پالت و دیگر اشکال (که هر کدام انحلال‌پذیری متفاوتی دارند) وجود دارد.

 

کاربرد سدیم لوریل اتر سولفات

سدیم لوریل اتر سولفات یا تگزاپن ماده‌ای است که به عنوان امولسیون‌کننده، پف‌دهنده، کف‌کننده و تسریع‌کننده انحلال مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل داشتن خصوصیاتی که در بالا اشاره شد، از تگزاپن در تولید مواد شوینده، مایع کف‌کننده، کرم و لوسیون، به خصوص در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.
هم‌چنین این ماده در تولید شوینده‌هایی که براق و غیرشفاف هستند، کاربرد دارد؛ مانند انواع صابون‌ها و شامپو‌های شستشوی سر و بدن و … .
به طور کلی، تگزاپن باعث ایجاد و تولید کف می‌شود که این کف سبک، برای حذف لایه چربی از روی پوست و مو بسیار مناسب است. این ماده برای تولید بتن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

نکات ایمنی کار با تگزاپن

اگر چه سدیم لوریل اتر سولفات(تگزاپن) در غلظت‌های ایمن، در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در تحقیقات نشان داده شده است که غلظت‌های بالای آن، باعث ایجاد حساسیت چشمی یا پوستی، در حیوانات آزمایشی، شده است. تگزاپن دارای اثرات مضری بر چشم‌ها، پوست، بافت مخاطی و احتمالا حتی اندام‌هایی مانند مغز، قلب، طحال و کبد می باشد. در برخی گزارش‌های انسانی نیز این قبیل حساسیت‌ها ثبت شده است.
تگزاپون در شرایط معمولی، قابلیت نگهداری تا یک سال را دارد.

خرید سدیم لوریل اتر سولفات 

شیمی مارکت سپاهان به عنوان بورس آنلاین خرید و فروش مواد شیمیایی، کمک شایانی به مصرف‌کنندگان مواد شیمیایی می‌کند تا بتوانند در فضایی کاملا شفاف، به تامین‌کنندگان سدیم لوریل اتر سولفات از بین تمامی تولیدکنندگان، واردکنندگان و یا فروشندگان این ماده، دسترسی داشته و بهترین تامین‌کننده این محصول را با توجه به نیاز خود یافته و مستقیما و بدون واسطه با آن‌ها ارتباط برقرار نمایند.

 

تامین‌کنندگان تگزاپون می‌توانند نسبت به معرفی شرکت و محصولات خود، از امکانات شیمی مارکت سپاهان استفاده کرده و فعالیت خود را از طریق این پلتفرم در فضای کسب و کار دیجیتال، بهتر و با هزینه‌ای مناسب‌تر، توسعه دهند. و بدین ترتیب نسبت به فروش سدیم لوریل اتر سولفات و سایر محصولات شیمیایی خود، اقدام نمایند.

با ایجاد امکاناتی همچون ساخت پروفایل اختصاصی شرکت و درج آگهی فروش در شیمی مارکت سپاهان، به آسانی ممکن خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =