مزایا و معایب اروزیل


یک پودر ریز و آمورف که از سوزاندن تتراکلرید سیلیکون در شعله غنی از اکسیژن ساخته می‌شود، اروزیل نام دارد. این ترکیب حاصله از ذرات سیلیکونی به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده یک پرکننده غیرآلی خنثی با خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار پایدار است؛ در واکنش پخت شرکت نمی‌کند و مکانیسم واکنش را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. برای مثال برای تولید بتن با مقاومت بالا برای کاربردهایی مانند سازه‌های پارکینگ، پل‌ها، ساخت عرشه، کف و روکش‌های سازه‌های دریایی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب اروزیل می‌پردازیم.

 

استفاده از اروزیل در زیردریایی ها

مزایا و معایب اروزیل:

از مزایای این ماده می‌توان به بهبود خواص مکانیکی بتن‌ها، افزایش مقاومت اولیه بتن، استحکام کششی و مقاوم خمشی بالایی، مقاومت الکتریکی بالا و نفوذپذیری کم، بهبود مقاومت در برابر سایش و ظرفیت مقاومت بالایی در برابر حملات شیمیایی اشاره کرد.

مزایا اروزیل در بتن ها

در کنار مزایا، معایب این ماده شامل نرخ انقباض زیاد که عامل ایجاد ترک است را می‌توان نام برد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر مزایا و معایب این ماده می‌پردازیم.

مزایا اروزیل:

خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد این ترکیب، مزایای فراوانی را برای آن ارائه می‌دهد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

مساحت سطح بالا:

این ماده دارای سطح بسیار بالایی است که اغلب بیش از ۱۰۰ متر مربع در هر گرم است. این سطح بزرگ، این ماده را برای کاربردهای مختلف از جمله عامل ضخیم‌کننده، کنترل رئولوژی در رنگ‌ها، پوشش‌ها، چسب‌ها و فرمولاسیون‌های مختلف آماده می‌کند. همچنین می‌تواند قوام، پایداری و خواص جریان مواد را بهبود بخشد.

تیکسوتروپی:

اروزیل از خود رفتار تیکسوتروپیک نشان می‌دهد؛ بدین معنی که در زمان هم زدن یا برش چسبناک‌تر می‌شود و زمانی که استراحت داده شود به ویسکوزیته بالا برمی‌گردد. این ویژگی این ماده را برای کاربردهایی مانند رنگ و پوشش‌ها آماده می‌کند.

تقویت:

به عنوان پرکننده و تقویت‌کننده در لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها استفاده می‌شود. همچنین استحکام کششی، مقاومت بالا در برابر پارگی و سایش را افزایش می‌دهد.

عامل ضد جوش:

برای جلوگیری از تجمع و بهبود جریان‌پذیری استفاده می‌شود.

خشک کننده:

این ماده به عنوان یک خشک‌کننده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از این رو در جذب و کنترل رطوبت موثر است. به همین دلیل می‌توان آن را در داروسازی، بسته‌بندی مواد غذایی و تولید لوازم الکترونیکی استفاده کرد (مکانیزیمی مشابه سیلیکاژل دارد).

عایق حرارتی:

به عنوان یک عایق حرارتی در کاربردهای مناسب در دمای بالا و یک ماده‌ی عایق استفاده می‌شود.

عامل ضدکیک:

این ترکیب به عنوان یک عامل ضدکیکی در محصولات پودری یا دانه‌ای جهت جلوگیری از کلوخه‌شدن و بهبود جریان‌پذیری عمل می‌کند.

معایب:

علاوه بر مزایای گسترده این ترکیب، نمی‌توان از معایب آن غافل شد. در ادامه به بررسی معایب این ماده می‌پردازیم.

خطر گرد و غبار:

این ترکیب به شکل پودر ریزی است که به راحتی در هوا پخش می‌شود از این رو استنشاق آن برای سلامتی خطرناک است. اقدامات ایمنی کافی، کنترل گرد و غبار و استفاده از تجهیزات حفاظتی در زمان کار با این ماده ضروری است.

هزینه:

این ماده معمولا گرانتر از سایر پرکننده‌ها و غلیظ کننده است. به همین جهت در زمان آماده‌سازی و پیش‌بینی هزینه‌های اولیه، لازم است این مورد را در نظر گرفت.

انباشتگی:

اروزیل دارای تمایل زیاد به تجمع است که در صورت عدم کنترل صحیح می‌تواند بر پراکندگی و عملکرد مواد تاثیر بگذارد.

حمل و نقل دشوار:

این ماده بسیار سبک و کرکی است از این رو می‌تواند کارکردن و پراکندگی یکنواخت را با اختلال روبه‌رو کند. به همین دلیل به تجهیزات و تخصص فراوانی نیاز دارد.

مقاومت محدود در برابر اشعه ماوراء بنفش:

این ترکیب زمانی که به صورت طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد، تخریب می‌شود به همین دلیل کاربرد آن در محیط آزاد بدون تثبیت کننده‌های UV محدود است.

نگرانی‌های زیست محیطی:

این پودر ریز آمورف شامل فرایندهایی با دمای بالا است و مواد خام می‌تواند برای محیط زیست مضر باشد. از این رو تلاش‌هایی برای کاهش اثرات زیست محیطی از طریق شیوه‌های تولید پایدار انجام می‌شود.

جمع بندی:

اروزیل به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد در طیف گسترده‌ای از صنایع حضور و کاربرد دارد. اما همواره چالش‌های خاصی را به همراه دارد. همچنین به دلیل مشکلات زیست محیطی و سلامتی توصیه می‌شود در زمان کار اقدامات ایمنی و استفاده از تجهیزات فراموش نشود. در این مقاله به بررسی کامل مزایا و معایب اروزیل پرداختیم.

About The Author

بازدیدها: ۵

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =