مکمل ال آرژنین چیست و چه کاربردی دارد؟


اگر وارد دنیای تناسب اندام شده باشید احتمالا نام ال آرژنین را زیاد شنیده‌اید و شاید مکمل‌های حاوی آن را نیز مصرف کرده‌ باشید. اما دلیل بازار داغ ال آرژنین چیست و این ماده چه مصارف و اهمیتی دارد؟ جالب است بدانید ال آرژنین تنها برای عضله سازی مناسب نیست و کاربردهای بسیاری دارد. در این مطلب از بلاگ، ابتدا با خود ال آرژنین و سپس با مزایا و کاربردهای آن بیشتر آشنا می‌شویم.

ال آرژنین چیست؟

ال-آرژنین یک آمینو اسید است که به بدن در تولید پروتئین کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید پروتئین‌ها برای سلامت بدن ضروری هستند زیرا هر سلول بدن شما حاوی پروتئین است. ال-آرژنین به عنوان یک آمینواسید نیمه ضروری (شرطی) شناخته می‌شود، به این معنی که بدن شما خودش می‌تواند اسید آمینه را تولید کند، اما همچنین باید منابعی از اسید آمینه را در رژیم غذایی سالم و دارویی خود بگنجانید تا به اندازه کافی آن را در بدن تامین کنید. ال آرژنین از منابع زیر قابل دریافت است:

  • گوشت (گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون)
  • ماهی (ماهی آزاد، شاه ماهی)
  • آجیل و دانه‌ها (بادام، بادام هندی، تخمه کدو تنبل)
  • حبوبات (لوبیا سویا، نخود)
  • غلات کامل (برنج قهوه‌ای، جو دوسر)
  • محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر)
  • مکمل‌های غذایی/دارویی

فواید قرص ال آرژنین

 

مزایای قرص ال آرژنین چیست؟

همانطور که گفته شود کاربردهای قرص آرژنین زیاد است و در موارد مختلفی ممکن است تجویز است. ال آرژنین به دلیل نقشی که در تولید پروتئین و اکسید نیتریک دارد، مزایای بالقوه‌ای را ارائه می‌دهد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته باید بدانید که این مزایا لزوما راه درمانی نیستند و نباید تنها به آن‌ها متکی باشید.

بدنسازی

تحقیقات نشان می دهد که مکمل آرژنین می تواند ظرفیت هوازی و بی هوازی شما را افزایش دهد. این به این دلیل است که آرژنین اکسید نیتریک تولید می‌‌کند که رگ های خونی شما را شل می کند و در نتیجه جریان خون سالم را تشویق می‌کند. در نهایت، با خرید مکمل بدنسازی ال آرژنیین و مصرف آن می‌توانید در طول تمرینات با شدت متوسط، سخت‌تر و طولانی‌تر تمرین کنید و راحت‌تر به اندام ایده‌ال خود برسید.

تغذیه درمانی

مصرف ال-آرژنین در ترکیب با اسید چرب امگا ۳ و نوکلئوتیدها برای کاهش زمان بهبودی، محافظت در برابر عفونت و بهبود زخم پس از جراحی مفید ثابت شده‌ است.

سلامت قلب و عروق

در مورد مسایل قلبی نقش ال آرژنین چیست؟ از آن جایی که ال آرژنین می‌تواند جریان خون را بهبود بخشد و از اندازه و سلامت رگ‌های خونی حمایت کند، می‌توان نتیجه گرفت که برای سلامت قلب و عروق نیز مفید واقع می‌شود و می‌تواند به تسکین ناراحتی های گاه به گاه کمک کند.

 

تنظیم فشار و قند خون

اگر از قبل فشار خون سالمی دارید، مکمل ال آرژنین می‌تواند به شما در حفظ آن کمک کند و به ارتقای عملکرد اندوتلیال سالم و عروق ادامه دهد. مطالعات پیش بالینی نشان می‌دهد که به خصوص اگر به نمک حساس هستید، مکمل آرژنین می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. ال آرژنین همچنین به متابولیسم مناسب گلوکز کمک می‌کند و بدن راحت‌تر از قند به عنوان منبع سوخت خود بهره می‌برد.

عملکرد کلیه

ممکن است زیاد به کلیه‌های خود فکر نکنید، اما باید بدانید این اندام مهم است و تغذیه مناسب می‌تواند تفاوت ایجاد کند. مطالعات پیش بالینی نشان داده است که مکمل ال-آرژنین می‌تواند در عملکرد کلیه موثر واقع شود و حتی می‌تواند مانع التهاب و سنگ کلیه شود.

اختلال در نعوظ

ال آرژنین اکسید نیتریک را تقویت می‌کند و به نوبه خود عضلات اطراف رگ‌های خونی تامین کننده آلت تناسلی را شل می‌کند. در نتیجه، رگ‌های خونی آلت تناسلی منبسط می‌شوند و جریان خون را افزایش می‌دهند. همین هم سبب شده از این ماده برای مشکلات اختلال در نعوظ در آقایان نیز استفاده شود. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که سطح هر دو آمینو اسید ال آرژنین و ال سیترولین در مردان مبتلا به اختلال نعوظ، کمتر از افراد عادی است.

 

تولید آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها از سلول های شما در برابر استرس ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و برای هر رژیم ضد پیری نیز ضروری هستند. مکمل آرژنین می‌تواند تولید گلوتاتیون را تحریک کند، که یکی از آنتی اکسیدان‌های اولیه بدن شما است (و همچنین به عنوان مکمل موجود است). به علاوه سطوح کافی آرژنین در بدن شما با حفظ سلامت و عملکرد کامل سلول‌های ایمنی، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

سلامت سیستم عصبی

نحوه تفکر و رفتار شما ارتباط زیادی با پروتئینی به نام وازوپرسین دارد که شامل آرژنین در ترکیب آن است. وازوپرسین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در مغز عمل می‌کند، بنابراین ال-آرژنین علاوه بر تقویت عملکرد شناختی سالم، می‌تواند به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو نیز کمک کند.

 

مکمل ال آرژنین 500 و 1000 میلی گرم

 

میزان مصرف ال آرژنین چیست؟

در واقع می‌توان گفت دوز استاندارد و دقیقی از آرژنین وجود ندارد و مطالعات از مقادیر متفاوتی برای شرایط مختلف استفاده کرده‌اند. یکی از دوزهای رایج ۲ تا ۳ گرم با مصرف مکمل سه بار در روز است، اگرچه دوزهای کمتر و بالاتر نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مورد بهتر است از دستورات مکمل مد نظر یا نظر پزشک خود استفاده کنید.

 

 

بهترین زمان مصرف ال آرژنین

این مسئله بیشتر به ترجیحات شخصی بستگی دارد. افراد ورزشکار معمولا ال آرژنین را قبل از تمرین، اغلب در یک نوشیدنی و حدود ۳۰ تا ۹۰ دقیقه قبل از تمرین (اگر به صورت پودر باشد) مصرف می‌کنند. در هر صورت در هر زمانی از روز می‌توانید ال آرژنین را مصرف کنید و از این لحاظ مشکلی نخواهد بود. تنها به این نکته توجه کنید که به صورت کلی آمینواسیدها را بهتر است با معده خالی مصرف کنید تا جذب بهتری داشته باشند.

آیا ال آرژنین برای افزایش قد موثر است؟

ورزش یک محرک بسیار قوی برای ترشح هورمون رشد است و تحقیقات قابل توجهی در مورد افزایش چشمگیر هورمون رشد با ورزش وجود دارد. در حالت استراحت، مصرف ال-آرژنین خوراکی پاسخ هورمون رشد را افزایش می‌دهد و ترکیب آرژنین به همراه ورزش، ترشح هورمون رشد را بهبود می‌دهد. در واقع باید ببینید که آیا علت کوتاه ماندن قد، کمبود هورمون رشد است یا خیر. زیرا اگر هورمون رشد به اندازه کافی در بدن وجود داشته باشد، خوردن ال آرژنین اضافه فایده‌ای برای‌تان نخواهد داشت.

قرص ال آرژنین برای لاغری

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که در مورد لاغری فایده ال آرژنین چیست؟ جواب کوتاه این سوال این است که ال آرژنین تاثیر مستقیم روی کاهش وزن ندارد، اما ناامید نشوید. با خوردن مکمل آل آرژنین نمی‌توانید به صورت معجزه‌ آسایی لاغر شوید. با این وجود در صورتی که همراه با رژیم خود ورزش هم می‌کنید، می‌توانید از فواید ال آرژنین بهره‌ مند شوید. همانطور که در قسمت مزایای ال آرژنین توضیح دادیم، این مکمل برای افزایش متابولیسم و عضله سازی موثر است و به همین طریق هم می‌تواند در بلند مدت روی تناسب اندام شما نیز تاثیر بگذارد.

سخن آخر

ال آرژنین یک آمینواسید نیمه ضروری است که هم از منابع غذایی و هم از مکمل‌ها قابل دریافت است. این آمینواسید که برای ساخت پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند در مواردی همچون تناسب اندام، مشکلات قلبی عروقی و یا حتی مسائل جنسی مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله سعی کردیم به سوال ال آرژنین چیست پاسخ دهیم. قبل از مصرف ال آرژنین با پزشک خود مشورت کرده و از بهترین دوز مصرفی برای خود اطمینان پیدا کنید.

About The Author

بازدیدها: ۰

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 19 =