کاربرد های شگفت انگیز اسید اگزالیک


کاربرد های شگفت انگیز اسید اگزالیک

یکی از اسیدهای پر مصرف در صنعت را می توان اسید اگزالیک دانست. این اسید به صورت طبیعی در مواد غذایی نظیر خیار، سیب زمینی و اسفناج یافت می شود و تولید صنعتی آن هم برای موارد عدیده استفاده، سالهاست که انجام می شود. کاربرد اسید اگزالیک بیش از هر بخش دیگری در صنعت است. اما می توان به موارد استفاده آن در داروسازی و حتی صنایع غذایی هم اشاره کرد.

بارز ترین کاربرد اسید اگزالیک را می توان سفید و تمیز کننده بودن آن عنوان کرد. این خاصیت سبب شده تا در تولید شوینده ها و مواد تمیز کننده از آن بهره  های فراوانی گرفته شود. در ادامه با برخی از کاربردهای خاص اسید اگزالیک آشنا خواهیم شد.

کاربرد های اسید اگزالیک را میتوان به شکل زیر دسته بندی کرد:

  • کاربرد در صنعت
  • کاربرد در زنبور داری
  • به عنوان اسید شستشو در خشکشویی ها
  • در فرایند استخراج فلزات لانتانیدها
  • برای تصفیه فاضلاب
  • عاملی تیز کننده در فرآیند صیقل سنگ مرمر
  • پاک کردن چرخ خودرو
  • ازبین بردن زنگ زدگی

کاربرد های شگفت انگیز اسید اگزالیک

کاربرد اسید اگزالیک در زنبورداری

شاید جالب به نظر برسد که یکی از موارد کاربرد اسید اگزالیک در زنبورداری است. نوع خاصی از کنه به نام واروآ می تواند سبب وارد کردن آسیب به سیستم تنفسی زنبورها شود و در نتیجه نابودی آنها را به همراه داشته باشد. یکی از اسیدهایی که برای از بین بردن این کنه مورد استفاده قرار می گیرد، اسید اگزالیک است.

طبیعی بودن این اسید و موجود بودن آن در عسل، عاملی است که برای نابودی کنه واروآ از آن بهره می گیرند. کاربرد اسید اگزالیک در زنبورداری از این نظر بی خطر است که با کندو و موم ترکیب نمی شود و می توان پس استفاده، زائدات را به کلی از موم جدا نمود.

هم چنین طبیعی بودن آن، سبب شده تا خطری برای موجودات و محیط ایجاد نشود. با این حال اسیدی بودن این ماده، رعایت ملاحظات ایمنی را بر مصرف کننده واجب می دارد.

کاربرد اسید اگزالیک در صنعت

دیگر کاربرد اسید اگزالیک در صنعت است. این ماده به عنوان نوعی سفید و تمیز کننده در شوینده ها و محصولات تمیز کننده به کار برده می شود. هم چنین به علت قدرت تمیز کنندگی بالایی که دارد، در صنعت استخراج فلزات به منظور تمیز کردن فلز بهره های فراوانی از آن گرفته می شود.

صنعت نساجی از اسید اگزالیک به منظور سفید کردن الیاف و پارچه ها استفاده می کند و به طور کلی می توان بخش عمده ای از کاربرد اسید اگزالیک در صنعت را به سفید کنندگی آن نسبت داد.

نحوه تهیه اسید اگزالیک

شما می توانید برای تهیه اسید اگزالیک به مراجع معتبر فروش این ماده مراجعه نمایید. یکی از برترین مراجع را می توان سایت شیمی مارکت سپاهان دانست که با عرضه اسید اگزالیک ارزان و با کیفیت، تهیه این محصول را برای شما ساده ساخته است. تهیه اسید اگزالیک از این مرجع به علت سابقه بالایی که در زمینه فروش اینترنتی محصولات شیمیایی دارد و هم چنین قیمت مناسبی که برای محصولاتش در نظر گرفته است، انتخابی ایده آل می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + شش =