کود مخصوص شامادورا


یکی از گیاهان آپارتمانی که نیازی به نگهداری خاصی ندارد و با مراقبت و کمک اندک، قارد به رشد در هر محیطی است شامادورا نام دارد. این گیاه نخلی است که به رنگ سبز تیره است و می تواند در گلدان ها یا محیط باغ ها پرورش یابد. این گیاه به مقدار نور جزئی نیاز دارد و شرایط کم نور را ترجیح می دهد. اما خاک آن باید حاصلخیز، کمی اسیدی با زهکشی خوب اما مرطوب باشد. اگرچه نیازمند مراقبت چندان زیادی نیست، اما همواره استفاده از یک کود مناسب برای رشد هر چه بیشتر و بهتر آن مفید است. در ادامه به بررسی کود مخصوص شامادورا و طریقه مصرف آن می پردازیم.

دلیل رشد نکردن شامادورا:

این موضوع به دلایل بسیاری وابسته است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

دمای نامناسب:

دما تاثیر بسیاری بر رشد این گیاه دارد. عموما بهترین دما برای رشد بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

آبیاری نامناسب:

برای مشاهده رشد این گیاه، لازم است از آبیاری مناسب استفاده کنید. آبیاری را با آب نسبتا گرم انجام دهید و از آبیاری بیش از اندازه کم یا زیاد خودداری کنید؛ زیرا به سلامت گیاه آسیب جدی وارد می کند.

استفاده از گلدان نامناسب:

لازم است برای مشاهده رشد بهتر این گیاه، هر چند وقت یکبار گیاه گلدان را عوض نمایید. برای مثال هر ۳ تا ۵ سال، گلدان را تعویض نمایید تا گیاه فضای کافی برای رشد را داشته باشد. البته توجه داشته باشید که اندازه گلدان بیش از اندازه بزرگ نباشد و متناسب با اندازه گیاه باشد.

نور نامناسب:

این گیاه بسیار مقاوم است و نیازمند نور مناسب است. البته باید نور کافی به صورت غیر مستقیم به آن برسد؛ نور مستقیم می تواند باعث سوختگی برگ های گیاه شود.

کود نامناسب:

عدم استفاده از کود مناسب می تواند باعث تاخیر در رشد این نخل شود، از این رو توصیه می شود تا محصول مناسب را استفاده نمایید.

شرایط رشد شامادورا:

این گیاه یک نخل جمع و جور با شاخه های سبز است و یک گیاه خانگی محبوب به حساب می آید. این گیاه به نگهداری چندان زیادی نیاز ندارد و بسیار مقاوم است. یک تصفیه کننده خوب هوا است و می تواند هوای راکد را فیلتر و تصفیه کند. اما رشد بسیار کندی دارد. از این رو برای نتیجه بهتر، توصیه می شود این گیاه را در مکانی روشن اما دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

آبیاری شامادورا

همچنین در طول فصل رشد آن را به صورت منظم آبیاری کنید و ماهیانه به آن کود بدهید. همچنین آن را دور از جریان هوا نگه دارید. به طور کلی دمای ایده آل برای نگهداری این گیاه، ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

کود مخصوص شامادورا:

برای رشد انفجاری شامادورا، اسید هیومیک کودی مناسب است. این محصول تاثیر خوبی بر تقویت خاک این گیاه دارد. همچنین بافت خاک را اصلاح می کند و مواد مغذی بسیاری را به گیاه می رساند. البته کودهایی از جمله کود آهن و کود مخصوص گیاهان آپارتمانی کود مخصوص این گیاه به حساب می آیند.

نخل شامادورا

در واقع این گیاه برای رشد بهتر خود نیاز دارد تا عناصر آهن، سدیم و پتاسیم را از خاک دریافت کند تا به خوبی رشد کند و کلروفیل کافی را داشته باشد.

تفاله چای برای شامادورا:

یکی از رایج ترین کودهای خانگی، تفاله چای است که برای گیاهان آپارتمانی استفاده می شود. عموما این مواد را به خاک گلدان ها اضافه می کنند تا به تدریج تجزیه شوند و هر زمان که گیاه به آن نیاز داشت، در دسترس آن قرار گیرد.

کود جلبک دریایی برای شامادورا:

این محصول در واقع یک تقویت کننده برای گیاهان است و گیاهان را در برابر سرمازدگی، آفات و شوک ها محافظت می کند.

بهترین زمان کوددهی شامادورا:

گیاهان آپارتمانی نیاز به کوددهی زیادی ندارند و لازم است سالیانه به آنها کود بدهید. اما این نخل، به دلیل کلروفیل موجود در آن باید هر ۴۰ روز یکبار کود دریافت کند تا مواد مغذی به طور کامل به گیاه برسد.

علت خشک شدن برگهای گیاه شامادورا

عوامل بسیاری در خشک شدن برگ های این نخل دخیل هستند که شامل:

  • آبیاری کم
  • خشکی گیاه
  • رطوبت پایین

است. از این رو توصیه می شوید تا محیط را مرطوب نگه داشته و آبیاری را به شیوه ای صحیح انجام دهید.

سرعت رشد نخل شامادورا

این گیاه سرعت رشد بسیار کندی دارد و ممکن است چندین سال طول بکشد تا ارتفاع آن به اندازه کف دست شما شود.

علت توقف رشد نخل شامادورا

عوامل بسیاری در توقف رشد این نخل دخیل هستند که شامل نور کم، آبیاری نادرست، گلدان نامناسب و غیره است.

جمع بندی:

گیاه شامادورا یک نخل بسیار زیبا و مقاوم است که از گذشته تا به امروز به عنوان یک گیاه زینتی، محبوب است. این گیاه بسیار مقاوم است و نیازی به مراقبت چندانی ندارد؛ اما مراقبت صحیح باعث رشد بهتر و زیبایی این گیاه می شود. در بین تمام مواردی که لازم است رعایت شود، کود مناسب بسیار حائز اهمیت است. کود مخصوص شامادورا، مواد مغذی را به این گیاه می رساند و در رشد بهتر آن را حمایت می کند. عموما مناسب ترین کود برای این نخل، اسید هیومیک، کود آهن و کود مخصوص گیاهان آپارتمانی است. همواره توصیه می شود برای خرید هر یک از این محصولات، به سایت شیمی مارکت مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − سه =