کوراندم عمده ترین فرم کریستالی آلومینا


کوراندوم چیست

آلومینیوم اکسید یک اکسید آمفوتریا دوخصلتی با نام های متنوعی مانند آلومینا و کراندوم است. تنوع نام های آلومینیوم اکسید حاکی از کاربردهای فراوان این ماده در صنایع گوناگون است. کرندوم فراوان‌ترین و پایدارترین شکل اکسید آلومینیوم است که در طبیعت یافت میشود و به آن آلفا آلومینا نیز گفته می شود. یون های اکسیژن به صورت هگزاگونال متراکم (HCP) قرار دارند و یون ‌های Al۳+ دو سوم فضای خالی هشت وجهی را به خود اختصاص میدهند. در مرکز این ساختار ،یون های آلومینیوم سه به صورت یک هشت وجهی قرار گرفته اند. اکسید آلومینیوم، یک عایق الکتریکی است، اما دارای رسانش گرمایی نسبتاً بالایی است. کوراندم عمده ترین فرم کریستالی آلومینا می باشد که می توان در رابطه با این موضوع بسیار صحبت نمد.  کارشناسان سایت فروش مواد شیمیایی شیمی مارکت سپاهان تلاش دارند تا در این مقاله در رابطه با همین موضوع با شما عزیزان به بحث و تبادل نظر بنشینند.

کوراندم عمده ترین فرم کریستالی آلومینا - سایت 30o2

 

کوراندم عمده ترین فرم کریستالی آلومینا - سایت 30o2

به دلیل بالا بودن نقطه ذوب، آلومینا دارای مقاومت و ثبات حرارتی بالایی است. سختی بالای کرندوم استفاده از آن را به عنوان یک ماده ساینده و یک ابزار برش مهیا کرده است. کرندوم یا همان یاقوت،شکل بلورین اکسید آلومینیوم است که معمولاً دارای ناخالصی‌هایی از جمله آهن، تیتانیوم، وانادیوم و کروم می‌باشد. یاقوت سرخ و یاقوت کبود نمونه ای از سنگ های قیمتی هستند که رنگ خود را مدیون ناخالصی های موجود هستند. اکسید آلومینیوم متشکل از چندین فاز اکسید آلومینیوم است. نوع این فازها بر حلالیت و ساختار منافذ اکسید آلومینیوم، و در نتیجه هزینه تولید آلومینیوم نیز تأثیر میگذارد. اکسید آلومینیوم را می توان به عنوان روکشی بر روی آلومینیوم با استفاده از فرایند آنُدایزینگ به منظور جلوگیری از واکنش فلز آلومینیوم با اکسیژن استفاده کرد. شما عزیزان می توانید برای خرید آلومینا با تیم پشتیبانی سایت فروش مواد شیمیایی تماس حاصل کنید.

 

اکسید آلومینیوم از سختی و مقاومت بالایی در برابر سایش برخوردار است و این ویژگی ها حاکی از مقاومت بالای آلومینا است؛ با این وجود، سختی آن به طور قابل توجه و چشمگیری کمتر از سختی کرندوم طبیعی است. سختی بالای کرندوم، به عنوان فراوان ترین شکل کریستالی موجود در طبیعت، اکسید آلومینیوم را به ماده ای ساینده و ابزاری مناسب برای برش بدل کرده است. عمده ترین فرم کریستالی آلومینا، کرندوم است که از بوکسیت در دمای بالاتر از ۸۰۰ درجه سانتیگراد تهیه می شود. آلومینا همچنین به شکل فازهای دیگر نیز در دسترس است. این فازها براساس حروف یونانی نامگذاری شده اند. این فازها عبارتند از θ, δ,ð, χ, η که هر کدام دارای ساختار کریستالی و ویژگی منحص به فرد است. این فازها، فازهایی میانی و غیرپایدار هستند. پس از حرارت دهی آلومینا و تشکیل این فازها در نهایت فاز α تشکیل می شود.

کوراندم عمده ترین فرم کریستالی آلومینا - سایت 30o2

 

کوراندم عمده ترین فرم کریستالی آلومینا - سایت 30o2
کراوندوم، شکل بلوری و یا کریستالی اکسید آلومینیوم است (Al۲O۳) و به طور معمول حاوی آهن، تیتانیوم، وانادیوم و کروم است. این ماده معدنی سنگ ساز است. این ماده همچنین یک ماده طبیعی شفاف ، اما بسته به وجود ناخالصی های فلزات انتقالی در ساختار بلوری آن، دارای رنگ های مختلفی است. یاقوت کبود و یاقوت سرخ، دو نوع سنگ گرانبها، از این کانی ساخته میشوند. یاقوت سرخ به دلیل وجود کروم دارای رنگ قرمز و یاقوت کبود بسته به نوع فلز گذار دارای یک طیف رنگی است. یک نوع نادر یاقوت کبود، یاقوت کبود padparadscha با رنگ صورتی مایل به نارنجی است. به دلیل سختی کوراندوم ، تقریباً می تواند با آن همه مواد معدنی دیگر را خراش و برش داد. این ماده معمولاً به عنوان ساینده از کاغذ سنباده گرفته تا ابزارهای برش در ماشینکاری فلزات، پلاستیک ها و چوب استفاده می شود. کاغذ سنباده ترکیبی از کوراندوم و مواد دیگر است که این ترکیب سایندگی کمتری دارد.
کوراندوم علاوه بر سختی، دارای تراکم ۴.۰۲ گرم در سانتی متر مکعب (۲۵۱ پوند در متر مکعب) است که این میزان برای یک ماده معدنی شفاف متشکل از عناصر آلومینیوم و اکسیژن با جرم اتمی کم به طور غیرمعمول زیاد است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 5 =