آبکاری کروم :


روکش های لایه کروم رنگی شبیه نقره، سفید مایل به آبی دارند. قدرت انعکاس سطح کروم کاری شده و کاملا صیقلی شده در حد ۶۵ درصد است. در حالی که خاصیت انعکاس نقره و نیکل با گذشت زمان ضایع می شود ولی در مورد کروم تغییری حاصل نمی شود. لایه های کروم قابل جوشکاری نبوده و رنگ و نقاشی را نمی پذیرند. کروم در مقابل گازها، مواد قلیایی و نمک ها مقاوم است اما اسید سولفوریک و اسید کلریدریک و سایراسید های هالوژن دار در تمام غلظت ها و در تمام درجه حرارت ها بر روی کروم تاثیر می گذارند. معمولا روکش های کروم مقاومت خوبی دارند و کدر نمی شوند. روکش های کروم تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد هیچ تغییری از نظر کدر شدن نمی کند. لایه های پوششی کروم براق با ضخامت پایین که معمولا در کروم کاری تزیینی با آن رو به رو هستیم فولاد را در مقابل خوردگی حفاظت نمی کنند کروم کاری ضخیم که در مقابل خوردگی حفاظت نمی کنند کروم کاری ضخیم که در مقابل خوردگی ضمانت کافی داشته باشد فقط از طریق کروم کاری سخت امکان پذیر است.

برخی از فلزات را برای براق تر شدن با لایه نازکی از کروم می پوشانند. این لایه، از خورده شدن و رنگ زدن فلز نیز جلوگیری می کند. کروم فلزی سخت، شکننده و به رنگ سفید- نقره ای می باشد. کروم زنگ نمی زند و در مقابل گرما مقاوم است و از استحکام بالایی برخوردار است. برای همین از این فلز برای آب دادن سایر فلزات و نیز تهیه آلیاژ استفاده می شود.

در آبکاری الکتریکی با کروم، یون های محلول کروم را به صورت لایه ای نازک بر روی جسمی که از فلز دیگری ساخته شده است، رسوب می دهند. جسم مورد نظر را که می خواهند آب کروم دهند به کاتد یا قطب منفی باتری وصل می کنند و فلز کروم را به آند یا قطب مثبت متصل می کنند.

سپس آنها را در محلول الکترولیت که معمولا حاوی اسید کرومیک و اسید سولفوریک است قرار می دهند. بدین ترتیب فلز کروم در آند خورده شده، حل می شود و به صورت لایه نازکی از فلز در کاتد ته نشین می شود که اصطلاحا آن را آب فلز می گویند.

کلمات کلیدی :

اسید کرومیک – اسید کرومیک msds – اسید کرومیک ترک – chromic acid – اسید کرومیک بایر آفریقا – کرومیک اسید – کروم – اسید آبکاری – سود پرک – فلز کروم – سنگ کروم – اکسید کروم – آبکاری فلزات – آبکاری کروم  – فروش اسید کرومیک.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + دو =