پودر نقره در داروسازی و دندانپزشکی


فلزات نظیر نقره نقش عمده و بسزایی در زمینه هایی از جمله پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی دارند. همزمان با پیشرفت علم پزشکی استفاده از فلزات و آلیاژهای آنها در سلامت انسان، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود، اغلب، کاربردهای فلزاتی همچون آهن و فولاد در ساخت و ساز، لوازم خانگی، حمل و نقل، هوافضا و صنایع دیگر است، در حالی که انواع فلزات دیگر مانند آهن، طلا، نقره، مس، آلومینیوم، تیتانیوم و غیره در پزشکی در ساخت تجهیزات، ابزارآلات و ایمپلنت سهم عمده ای ایفا میکنند. اهمیت فلزات و استفاده از ترکیبات‌ آلی فلزات واسطه در داروسازی روز به روز در حال گسترش است و داروهایی که پایه آنها براساس فلزات است، نقش موثری در درمان بیماران ایفا می کنند. در سال‌ های اخیر فلزات زیادی به دلیل برخورداری از ویژگی ها و خواص آنها در حوزه درمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ به عنوان مثال، از آهن در درمان‌ های فوتودینامیک، کاهش فشار خون، افزایش غلظت فسفات؛ از طلا در ورم روماتوئید، آسم، مالاریا، سرطان، عفونت‌ های باکتریایی؛ از نقره در امراض پوستی، عفونت ‌های انگلی و میکروبی، عوامل تشخیصی و تصویربرداری؛ از مس در تصویربرداری، پرتو درمانی؛ از پلاتین در تومورهای بدخیم، عفونت ‌های میکروبی و ویروسی؛ از منیزیم در پرکاری غدد، ضد اسید؛ از جیوه در نارسایی قلبی و عفونت ‌های میکروبی استفاده میشود. اگر به دنبال دانستن کاربرد پودر نقره در داروسازی و دندانپزشکی هستید با تیم کارشناسی سایت فروش مواد شیمیایی  شیمی مارکت سپاهان همراه باشید.

 

یکی از خصوصیات اصلی نقره مقاومت زیاد در مقابل حلال های شیمیایی است. یکی از کاربردهای گسترده پودر نقره در زمینه پزشکی و داروسازی است. با استفاده از پودر نقره میتوان حسگرهایی تولید کرد که بتوانند سلولهای سرطانی را شناسایی کرده و آنها را تشخیص دهند. فلز نقره خاصیت ضد باکتریایی دارد و در صنایع دارویی به صورت فلز و یا ترکیبات آن مورد استفاده قرار میگیرد. به دلیل خاصیت ضدباکتریایی نقره از آن در صنایع دارویی به صورت فلز و یا ترکیبات آن مورد استفاده قرار می گیرد. نقره از دیرباز مورد توجه پژوهشگران و شیمی دانان بوده است. در حال حاضر نیز پودر نقره توانسته است جایگاهی ویژه برای خود دست و پا کند. پودر نقره می تواند در بسیاری از صنایع مانند انرژی هسته ای (کاربرد پودر نقره در راکتورهای هسته ای) مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

پودر نقره در داروسازی و دندانپزشکی - سایت 30o2

 

پودر نقره در داروسازی و دندانپزشکی - سایت 30o2

از ترکیبات نقره مانند استات نقره، آلانیتونات نقره، برات نقره، کربنات نقره، کلریدنقره، کرومات نقره، گلیسرولات نقره، کلریدنقره، یدید نقره، لاکتات نقره، منگنات نقره، نیترات نقره، پروتئین نقره و سولفات نقره برای معالجه برخی بیماری ها و در دندانپزشکی برای پرکردن دندان ها استفاده می شود. برای مدتی از نقره و آلیاژهای آن به عنوان ایمپلنت استفاده می کردند. همچنین، از سیم های نقره در بافت های ارتباطی و از پوشش نقره با خلوص بالا در کاشت استفاده میشد. در دندانپزشکی برای پر کردن دندان از ترکیب نقره و قلع استفاده میشود. بهترین آلیاژهای نقره حاوی ۴۰ % نقره، ۳۲% قلع، ۳۰% مس، ۲% روی و ۳% جیوه هستند. آلیاژهای حاوی نقره در ساخت و کاشت دندان کاربرد دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =