مش بندی های گوناگون پودر آلومینا


برای تولید پودر تجاری آلومینا از فرآیند بایر استفاده میشود. البته از طریق روش های شیمیایی دیگر مانند کلسینه کردن نمک کمپلکس آلومینیم نیز میتوان آلومینا با خلوص بالاتر بدست آورد. در فرآیند بایر، بوکسیت پس از خردشدن در ابعاد مش ۶۰ تا ۱۰۰ جهت حذف ناخالصی های رسی مورد شستشو قرار می گیرد. از ذرات و دانه بندی اکسید آلومینیوم با خلوص بالا و کوچکترین اندازه دانه و ذرات در فرآیندهای انباشت شیمیایی بخار (CVD) و انباشت فیزیکی بخار (PVD) از جمله پرتوی حرارتی و الکترونی تبخیر، تبخیر آلی در دمای پایین، انباشت لایه اتمی (ALD)، انباشت بخار فلزات آلی و شیمیایی (MOCVD) استفاده میشود. پودرهای ذرات فلزی در کاربردهای مختلفی از جمله مواد افزودنی در رنگ و سایر پوشش ها، در سوخت جامد و سیمان، به عنوان رنگدانه در چاپ و بسته بندی و مکملهای غذایی در فرآوری موادغذایی استفاده می شود.

مش بندی های گوناگون پودر آلومینا - سایت 30o2

 

مش بندی های گوناگون پودر آلومینا - سایت 30o2

روند فعلی در استفاده از یا توسعه ذرات شامل تجاری‌سازی فنآوری هایی مانند انجماد سریع و قالب گیری تزریق فلز و تولید محصولات متالورژی پودر متراکم است. ذرات اکسید آلومینیوم به صورت ذرات نانو نیز موجود است. اندازه ذرات پودر استاندارد به طور متوسط میتواند حدود ۳۲۵ مش، ۱۰۰ مش، ۱۰-۵۰ میکرون و ریزمیکرون (کمتر از۱ میکرون) باشد. همچنین میتوان اکسید آلومینیوم را به شکل گلوله، قطعه و قرص تولید کرد. ترکیبات اکسید رسانای برق نیستند. با این حال، برخی از اکسیدهای ساختاریافته پروسکایت، از لحاظ الکترونیکی دارای کاربرد رسانا در کاتد سلول های سوختی اکسید جامد و سیستمهای تولید اکسیژن هستند.

 

هنگام تولید آلومینا، رسوب و انباشت ایجاد شده یک پودر متبلور سفید رنگ از نوع آلومینای هیدراته و دارای ۶۵ درصد آلومینا و ۳۶ درصد آب مولکولی و حداکثر ۰.۴ درصد اکسید سدیم می باشد و بسته به میزان pH هیدروکسید رسوب شده از نظر ساختار کریستالی متفاوت است. در pH بیش از ۹، رسوب هیدروکسیدی شامل تک کریستال گیبسیت و در pH کمتر از ۹، ترکیبی از گیبسیت و بوهمیت بدست خواهد آمد. رسوب هیدروکسید فیلتر، شستشو داده، خشک و آسیاب میشود، به گونه ای که اندازه ذرات، مش یا دانه بندی آن حدود ۱۰ تا ۱۰۰ میکرون و خلوص آن ۹۹.۵ درصد خواهد بود. پودر آلومینای به دست آمده از نوع α-Al۲O۳ است که کمترین سطح ویژه را دارا می باشد، اندازه ذرات یا دانه بندی آن نسبتا درشت است و با تغییر دما حتی در نقطه ذوب فاقد هرگونه تغییر فاز است. از لحاظ تجاری، گریدهای مختلفی از آلومینا وجود دارند که با توجه به نیاز مصرف کننده و کاربرد آلومینا، میتوان از یک یا چند گرید استفاده کرد. در واقع، آلومینا دارای مش بندی های متنوعی است و این امر یکی از ویژ گی های خاص آلومینا است.

مش بندی های گوناگون پودر آلومینا - سایت 30o2

 

مش بندی های گوناگون پودر آلومینا - سایت 30o2
آلومینای فیوزد (Fused alumina)به عنوان مثال، نوعی آلومینا با تخلخل بسیار است. تخلخل ذرات و دانه های این نوع آلومینا به سطح دانه ها و ذرات آن نفوذ نمیکند. این نوع آلومینا دارای دانسیته پایینی است و به دلیل سبک بودن و وزن کم و نیز عایق بودن در ساخت بدنه های عایق استفاده می شود. آلومینای راکتیو (reactive alumina) نوع دیگر آلومینا است. این نوع آلومینا معمولا پس از عبور از مرحله خرد و آسیاب شدن آلومینای کلسینه شده بدست می آید. فرایند کلسیناسیون این نوع آلومینا در دمای بالا (۱۶۰۰ درجه سانتیگراد و یا بالاتر) رخ میدهد که در این حالت دانه ها و ذرات به طور کامل به فاز α تبدیل می شوند. همچنین، درصد اکسیدسدیم موجود در این نوع آلومینا به دقت کنترل میشود و سعی میشود تا حد ممکن کاسته شود.

 

مش بندی های گوناگون پودر آلومینا - سایت 30o2
آلومینای تابولار (Tabular alumina)آلومینای α است که زنتیر یا مجدد متبلور شده است. پس از کلسیناسیون، اشکال کروی آلومینای زنیترشده را می توان در برخی کاربردها مانند بستر کاتالیزوری استفاده کرد و یا حتی میتوان این اشکال کروی را خرد و دانه بندی کرد. به دلیل فرایند زنیتر شدن این ذرات، در نتیجه تخلخل آنها کم است. این نوع آلومینا داری پایداری شیمیایی مطلوب و دیرگدازی بالا است و از این رو، مهمترین کاربرد این نوع آلومینا در ساخت دیرگدازهای ریختنی و شکل‌دار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =