بهترین روش برای پرورش بگونیا


بگونیا یک گیاه خانگی، قدیمی و معمولی است که انواع مختلفی دارد. این گیاه در اصل برای آب و هوای مرطوب و گرمسیری بوده و یک گیاه تک پایه به حساب می آید. به عبارت دیگر، گلهای نر و ماده به طور جداگانه روی یک گیاه وجود دارد. این گیاه چند ساله گرمسیری، معمولا به عنوان گیاه خانگی در نظر گرفته می شود. هر یک از انواع این گیاه با توجه به ویژگی منحصر به فردی که دارند در یک دسته قرار می گیرند. در ادامه به بررسی دقیق تر این گیاه و بهترین روش برای پرورش بگونیا می پردازیم.

گیاه بگونیا چیست؟

بگونیا یک گیاه آپارتمانی است که بسترهای سایه دار را دوست دارد و متعلق به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. به دلیل شاخه و برگ های نامتقارن، طرح دار و متنوع خود رشد می کنند. اگر به دنبال گیاهی هستید که گل های رنگی زیبایی تولید کند، رشد آسانی داشته باشد و در سایه به خوبی کار کند، بگونیا همان گیاهی است که به آن نیاز دارید. این دسته از گیاهان رشد نسبتا آسانی دارند، آب و هوای گرم را ترجیح می دهند و در خاک های غنی و حاصلخیز رشد می کنند.

انواع بگونیا با عکس:

این گیاه یک سیستم طبقه بندی پیچیده دارد که بر اساس گل، روش تکثیر، شاخه و برگ ها گروه بندی می شود. ساختار ریشه روش مهم دیگری برای شناسایی انواع گونه های این گیاه است که به عنوان ریشه های فیبری، ریزوماتوز و غده ای توصیف می شود.

بگونیا وکس:

این مدل یکی از محبوب ترین انواع این گیاه است که برخی از آنها دارای برگ های سبز هستند و در سایه بعد از ظهر بهترین عملکرد را دارند. این گیاهان مراقبت آسانی دارد و از بهار تا پاییز شکوفا می شود.

بگونیا وکس

در گلدان رشد می کند، در تمام تابستان شکوفا می شود و رنگ های زیادی را ارائه می دهد؛ به ویژه زمانی که به صورت انبوه رشد می کنند. نام دیگر این نوع، بگونیا عروس است.

بگونیا غده ای:

این مدل گل های بزرگ و درخشان دارد و دارای برگ های باریک و بلند است. در ظروفی که کنترل آبیاری آسانی دارند، بهترین عملکرد را دارد. در سمت خشک رشد می کنند، مراقب تابش نور خورشید باشید؛ زیرا نور آفتاب مستقیم را تحمل نمی کند.

بگونیا غده ای

برای فصل زمستان باید آن را در جای خشک و خنک نگهداری نمایید.

ریگر:

تلاقی بین نوع غده ای و وکس است. شاخه و برگ های زیبا و براق با گل های روشن و زیبا دارد.

بگونیا ریگر

این نوع معمولا به عنوان گیاه آپارتمانی رشد می کند و در سایه بهترین عملکرد را دارد.

عصایی:

یکی از محبوب ترین انواع این گیاه است. معمولا ساختارهای ریشه ای فیبری دارند. از نظر ظاهری شبیه به بامبو است.

بگونیا عصایی

بسیار بلند قامت با برگ های زیبایی است که در نور شدید خورشید و خاک مرطوب رشد نمی کند.

برگی:

شکوفه می دهد؛ اما گل ها در مقایسه با برگ هایی که در نور می درخشند، رنگ پریده به نظر می رسد.

بگونیا برگی

به طور کلی در سایه یا نور غیر مستقیم رشد بهتری دارند.

مراقبت و نگهداری:

این گیاه عموما به راحتی رشد می کند، به شرطی که نیازهای آن به آب، نور و رطوبت برآورده شود.

نور:

اگر این گیاه را در خانه پرورش می دهید، نور غیر مستقیم برای آن مناسب است. به عنوان یک قاعده کلی، انواع این گیاه در حالت شکوفه، آفتاب بیشتری را نسبت به انواع شاخه و برگ ها ترجیح می دهند. این گیاه آفتاب صبح را دوست دارد؛ اما به سایه بعد از ظهر نیز، نیاز دارد.

کوددهی بگونیا:

این گیاه از تغذیه سبک حدودا ماهی یکبار در ماه در طول فصل رشد سود می برد. از این رو، از یک کود آلی متعادل استفاده کنید و هر دو هفته یکبار آن را استفاده نمایید. کوددهی را در پاییز کاهش دهید و در ماه های زمستان به طور کامل از مصرف آن خودداری کنید. معمولا کود سه بیست و کمپوست برای این گیاه مناسب هستند.

آبیاری:

در حالت ایده آل، خاک باید همیشه کمی مرطوب باشد؛ اما نه خیلی زیاد. زیرا این گیاه به آبیاری بیش از اندازه حساس است و به راحتی پوسیده می شود. از این رو پیش از آبیاری، با انگشت خود خاک را تست نمایید. تقریبا تا اولین بند انگشت شما باید خشک باشد. برای آبیاری خاک را مستقیما آبیاری کنید و برگ ها را خشک نگه دارید.

رطوبت:

بیشتر انواع این گیاه در محیط مرطوب رشد می کنند. اگر هوا به اندازه کافی مرطوب نباشد، ممکن است لبه های برگ ها ترد شوند.

دما:

عموما هوای خنک را تحمل نمی کند و تمایل به محیط های گرمسیری دارد.

آفات و بیماری ها:

در صورتی که شرایط مرطوب و بدون گردش هوای مناسب یا خاک بیش از اندازه اشباع باشد، پوسیدگی ساقه، سوختگی و سفیدک پودری ایجاد می شود. آفات آن می تواند برای این گیاه مشکل ساز باشند؛ زیرا این گیاهان به صابون های حشره کش حساس هستند، بنابراین پیشگیری بسیار مهم است. شپشک های آردآلو، کنه های عنکبوتی، فلس ها و تریپس اغلب با این گیاه همراه هستند. به طور کلی صابون های حشره کش می توانند آفات را درمان کنند.

تکثیر:

تکثیر این گیاه بسیار آسان است. آنهایی که ساختار ریشه ریزوماتوز دارند، ممکن است از قلمه های ساقه یا برگ تکثیر شوند. بگونیا با ریشه های فیبری ممکن است تقسیم شود.

بهترین روش برای پرورش بگونیا:

بهترین روش برای پرورش این گیاه به نوع آن بستگی دارد. زیرا هر یک از انواع این گیاه، شرایط ویژه ای را برای رشد و پرورش خود نیاز دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

شرایط نگهداری بگونیا خالدار در خانه:

آبیاری این گیاه باید به گونه ای باشد که زمانی که خاک گیاه خشک شد، آبیاری انجام شود. در زمان آبیاری نیز برگ های گیاه نباید خیس شوند. این گیاه به نور غیر مستقیم نیاز دارد و نور مستقیم و شدید باعث سوختگی برگ های آن می شود. دمای معتدل نیز برای این گیاه مناسب است.

نگهداری از بگونیا عروس:

این نوع حساسیت بالایی نسبت به آبیاری دارد و برگ های آن به سرعت زرد می شود. به همین دلیل تا خاک خشک نشده است، نباید به آن آب بدهید. اگر این گیاه گل داشته باشد، نور بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل زمانی که نور آفتاب ضعیف باشد، می توانید آن را در معرض نور مستقیم قرار دهید. در زمستان نیز آن را در دمای خیلی سرد قرار ندهید؛ زیرا برگ های آن آسیب می بیند.

نگهداری از رکس:

این مدل برگ هایی با رنگ های سبز، بنفش، قرمز و مشکی دارد و شیوه نگهداری آن به شرح زیر است:

  • نور غیر مستقیم
  • رطوبت طبیعی محیط
  • دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد

برای آن کافی است و بهترین رشد را خواهد داشت.

نگهداری از بگونیا هلندی:

این نوع یکی از حساس ترین انواع این گیاه است؛ از این رو نگهداری سخت تری دارد. نور مستقیم برای این نوع مضر است؛ اما نور کم نیز باعث عدم گلدهی و تضعیف آن می شود. آبیاری متعادل و خاک مرطوب برای آن مناسب است.

مخملی:

برگ های این نوع حالت مخملی دارند، از این رو این اسم را برای آن انتخاب کردند. این گیاه خاک خشک را دوست ندارد به همین دلیل باید سعی کنید همیشه خاک مرطوب باشد. نور مستقیم را دوست ندارد، اما اتاق کم نور باعث خراب شدن برگ های آن می شود. دمای ۱۸ الی ۲۴ درجه سانتی گراد برای آن مناسب است.

نگهداری کورالینا:

این نوع شبیه به نوع خالدار است؛ اما برگ ها و شکل گلهای آن با یکدیگر متفاوت است. دمای ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد برای آن مناسب است. نور غیر مستقیم خورشید را دوست دارد و کود سه بیست برای آن کود مناسبی است. برای آبیاری باید مطمئن باشید که خاک حتما خشک است.

هرس:

برای حفظ ساقه های سالم این گیاه، لازم است آن را هرس نمایید. البته لازم است که شاخه ها را با توجه به رشدی که دارند، ببرید که با بیرون آمدن ساقه ها از نقطه فشرده، رشد جدید شروع شود. از آنجایی که ساقه های این گیاه به راحتی می شکنند، هرس یا قیچی باغی لازم نیست. اگر نوع غده ای داشته باشید، این گیاهان سالانه از بین می روند؛ بنابراین حفر و نگهداری برای کاشت مجدد در سال بعد به محافظت از ریشه کمک می کند و بهترین روش برای پرورش بگونیا به حساب می آید.

تکثیر بگونیا:

این گیاه می تواند به صورت یکساله یا چند ساله رشد کند؛ اما در زمان پیوند اغلب دچار شوک می شوند. به همین دلیل تکثیر گیاهان جدید یک راه آسان و موثر است. این گیاه با توجه به انواع مختلفی که از آن وجود دارد، تکثیرهای متفاوتی دارد. اما معمولا قلمه ها، ساده ترین روش برای دستیابی به بهترین نتیجه هستند.

با بریدن ساقه های ۱۰ سانتی متری از زیر یک گره در بهار با یک چاقوی تمیز یا قیچی باغبانی شروع کنید. بهتر است از ساقه های بالغ استفاده کنید. یک ظرف را با خاک مناسب پر کنید و در آن سوراخ های عمیقی ایجاد کنید. قلمه های ساقه را در هر سوراخ قرار دهید و به آرامی خاک اطراف آن را ببندید. خاک را مرطوب نگه دارید یا زمانی که گیاهان ریشه دارند، حدودا سه الی چهار هفته طول می کشد.

جمع بندی:

در این مقاله به بررسی یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین گیاهان خانگی پرداختیم که دوستدار مناطق گرمسیری است. این گیاه انواع مختلفی دارند و روش های متنوعی برای پرورش هر یک از آنها وجود دارد. در این متن به بررسی بهترین روش پرورش بگونیا و شرایط مورد نیاز آن پرداختیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + ده =