کات کبود و مقدار استفاده از آن در استخر


کات کبود و مقدار استفاده از آن در استخر

کات کبود یکی از معروف‌ترین مواد مورد استفاده در فرایند ضدعفونی استخرها است. این ماده به عنوان جلبک‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان بر این باورند هر چند عملکرد آن بسیار قوی است، اما باید در مقدار استفاده کات کبود در استخر محتاطانه عمل کرد. به همین منظور در این مطلب با این ماده آشنا می‌شویم و توصیه‌های ایمنی لازم را نیز به شما ارائه می‌کنیم. با شیمی مارکت سپاهان همراه باشید.

تمیز کردن استخر راه های زیادی دارد که با توجه به نوع آلودگی، نوع کاربری استخر، میزان هزینه ای که حاضر به پرداخت آن هستید و … بهترین گزینه انتخاب می شود. به عنوان مثال استفاده از کلر یکی از معروف ترین شیوه های تمیز کردن استخرهاست. بهره گیری از کلر با کیفیت بالا و مرغوب می تواند در این فرآیند یاری گرتان باشد. شما می توانید بهترین و مرغوب ترین کلرموجود در بازار را از سایت شیمی مارکت سپاهان  تهیه کنید.

روش دیگری که برای تمیز کردن استخرها به کار برده می شود، استفاده از اسید دیسکلر می باشد. این اسید با قدرت بالایی که دارد، می تواند کلیه آلودگی ها را از محیط پاک کرده و آن را بدون بو و مواد آلاینده به شما تحویل دهد. همانند کلر، اسید دیسکلر  هم برای بازدهی بالا، باید با کیفیت خوبی تهیه شده باشد. فروش اسید دیسکلر با کیفیت در سایت شیمی مارکت سپاهان در حال انجام است و اگر مایل به تهیه آن هستید؛ کافی است سری به این سایت زده و سفارش خود را ثبت کنید.

همه آنچه که باید در مورد کات کبود، این جلبک کش قوی بدانید

سولفات مس یا کات کبود به عنوان یک ترکیب معدنی شناخته می‌شود. این ماده از ترکیبات مس و سولفات تولید شده‌است. فرمول شیمیایی آن به صورت  CuSO4(H2O)xنوشته می‌شود.

این ماده شیمیایی در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارد. برای مثال در صنعت فیبر مصنوعی از آن در تولید مواد اولیه استفاده می‌شود. به جز صنعت فیبر، کات کبود در صنایع تولید فلز، معدن و کشاورزی نیز کاربرد دارد.

خوشبختانه این ماده حتی در زندگی روزمره افراد نیز موثر است. این گوهر آبی به عنوان جلبک‌کش و ضدعفونی کننده‌ی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه به کمک آن افراد از بسیاری از بیماری‌های رایج گذشته در امان می‌مانند. در ادامه مقدار استفاده از کات کبود در استخر را با توجه به سختی آب استخر شما بررسی می‌کنیم.

دانستنی ها در زمینه کات کبود استخر

خواص کلی کات کبود

این ماده شیمیایی بیشتر به شکل پنتاهیدرات دیده می‌شود. شاید شما هم برای آن نام دیگری همچون سنگ آبی را شنیده‌ باشید. به جز سنگ آبی این ماده نام‌های دیگری هم دارد، مانند: زاج کبود، زاج مس و زاج رومی.

یکی از قابلیت‌های بسیار جالب و اعجاب‌آور این ماده وجود آن به دو رنگ متفاوت است. اگر این ماده آب جذب کند به رنگ سفید و در غیر این صورت به رنگ آبی دیده می‌شود. این ماده علاوه بر آب، قابلیت حل شدن در متانول و گلیسرول را نیز دارد.

اندازه کم این ترکیب شیمیایی در کاهش جلبک و قارچ موثر است. با این حال استفاده نامتناسب از آن ضرر دارد.

خواص کات کبود

آیا زاج کبود در استخرهای ماهی نیز استفاده می‌شود؟

در پاره‌ای از موارد این ماده در استخرهای ماهی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب اما به عنوان ماده‌ای ضد انگلی و قارچی در استخرهای عمومی و خصوصی کاربرد دارد.

مراحل استفاده از کات کبود در استخر

استفاده از هر ماده‌ی شیمیایی نیازمند مهارت و دانش است. خوشحالم که امروز با هم روش استفاده از سولفات مس در استخر را یاد می‌گیریم. مراحل را با دقت بخوانید و به ترتیب اجرا کنید:

  • ۱. تشخیص میزان قلیائیت یا سختی آب: به کمک تست کیت مخصوص اندازه‌گیری کیفیت آب استخر، میزان سختی آب را اندازه بگیرید.
  • ۲. مطالعه دقیق دستورالعمل: برای اطمینان از درستی کیت حتما دستورالعمل آن را مطالعه کنید.
  • ۳. استفاده از میزان مشخص: به کمک جدول زیر بسته به سختی آب اندازه‌گیری شده، از زاج کبود استفاده کنید:

(*دقت کنید که برای آب با سختی زیر ۲۰ و بالای ۲۰۰ نباید از این ماده استفاده کرد.)

سختی آب ppm

کات کبود مورد نیاز

۲۰

۰.۲۲

۵۰

۰.۴۸

۱۰۰

۰.۷۴

۱۵۰

۱.۰۳

۲۰۰

۲.۰۲

  • ۴. رعایت تدابیر امنیتی: زمان استفاده از این ماده حتما از دستکش و محافظ کمک بگیرید.

وقتی از میزان مناسب این ماده استفاده می‌کنید، کم کم کریستال‌های آبی آن در آب حل می‌شوند.

  • ۵. استفاده از پمپ اسپری: پس از آن که از حل شدن کریستال‌های آبی اطمینان کسب کردید، می‌توانید از پمپ اسپری کمک بگیرید.

دقت کنید که تا ۶ ساعت بعد از استفاده از این ماده نباید از استخر استفاده کنید.

 مراحل استفاده از کات کبود استخر

پاسخ به ۲ سوال رایج در مورد مقدار استفاده کات کبود در استخر

سوال ۱. یک ساعت است که از استفاده‌ی این ماده می‌گذرد و هنوز استخر من تمیز نشده‌است. مشکل چیست؟

–         پاسخ کارشناسان شیمی مارکت سپاهان : مبارزه با جلبک‌ها چندین روز طول می‌کشد.

اگر دوست دارید با فرایند شیمیایی این اتفاق بیشتر آشنا شوید باید بگوییم که عمل ترکیب شدن این ماده و آب یک واکنش انحلال است. زمانی که این ماده شیمیایی در آب حل می‌شود، یون‌های سولفات در نقش آنیون و مس در نقش کاتیون در آب تفکیک می‌شوند به همین خاطر باید بیشتر صبر کنید.

سوال۲. دوست ندارم طبق مقیاس شما عمل کنم. آیا استفاده‌ی بیشتر از این ماده ضرر دارد؟

–         پاسخ: بله، البته. مانند هر ماده شیمیایی دیگر این ماده نیز ضررهایی دارد. جدا از سمی بودن آن، استفاده زیاد سبب بروز لکه‌های سبز و یا سیاه بر روی دیواره‌های استخر خواهد شد.

نکات مهم در مورد استفاده از کات کبود استخر

سولفات مس تنها ماده ضدعفونی کننده استخر نیست!

از کلر و زاج نیز برای ضدعفونی استخر استفاده می‌کنند. کلر تنها می‌تواند باکتری و جلبک‌های تک سلولی را از بین ببرد. معمولا استفاده از کلر سبب بروز بوی ناخوشایند در استخر می‌شود. زاج نیز بیشتر به عنوان ماده‌ای برای استخرهایی که به شدت آلوده هستند، استفاده می‌شود.

About The Author

Views: 0

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =