کاربرد کربن فعال در تصفیه هوا


عموما کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم، تاثیر مستقیمی‌ روی سلامتی ما دارد. با این حال، جالب است بدانید که اغلب هوای داخل خانه نیز می‌تواند به اندازه‌ی هوای بیرون آلوده باشد. این عموما می‌تواند به دلیل فعالیت‌های عادی مانند پخت و پز و تمیزکاری باشد که برخی از آلاینده‌ها و گازها را تولید می‌کند. به همین دلیل بسیاری از مردم برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه به دستگاه‌های تصفیه هوا روی آوردند. یکی از موثرترین انواع فیلترهای هوا، فیلترهایی هستند که کربن اکتیو در ترکیب با فیلتر هوای ذرات دارند. کاربرد کربن فعال در تصفیه هوا بسیار گسترده است، آنها می‌توانند طیف وسیعی از آلاینده‌ها را از هوا حذف کنند. این نوع فیلترها از کربن برای پاکسازی هوا از آلایندهای گازی خانه شما استفاده می‌کنند.

تصفیه هوا با کربن فعال

در ادامه این متن به بررسی کاربردها و مزایای این ماده در فیلترهای تصفیه هوا می‌پردازیم.

کربن فعال در تصفیه هوا چیست؟

این ماده برای اولین بار توسط ارتش بریتانیا در جنگ شیمیایی برای حذف گازهای استفاده شد. این ماده، محصولی متخلخل است که به صورت عمده به شکل پودر یا دانه در دسترس است و عموما شکل گرانوله آن برای فیلترهای تصفیه هوا استفاده می‌شود. اغلب کربن فعالی که توسط پوسته نارگیل ساخته می‌شود نسبت به آنهایی که از چوب یا کربن ساخته می‌شوند، ارجحیت دارد. دلیل آن هم سطح بیشتر و تخلخل عمومی‌است؛ همچنین مقدار کمتری گرد و غبار و ذرات ریز کربن تولید می‌کند.

فیلتر کربن فعال در تصفیه هوا

کربن با فرایندهای اضافی فعال می‌شود و در به دام انداختن مولکول‌های گاز بهتر عمل می‌کند؛ از این رو برای رفع آلودگی هوا محیط های بسته موثر است.

نحوه استفاده موثر از فیلتر هوای کربن اکتیو:

فیلترهای هوای کربنی می توانند بخش مهمی از سیستم تصفیه هوای خانه باشد؛ اما باید به درستی از آن استفاده کرد. همواره برای بهترین اثربخشی باید از مقدار کافی از آن استفاده نمود. برای حذف بیشترین آلاینده ی ممکن از هوا، باید حداکثر زمان را برای عبور از کربن داشت. در صنعت تصفیه هوا، این به عنوان زمان ساکن شناخته می شود. همچنین یک فیلتر خوب مقدار کافی از کربن با ضخامت کافی و زمان ماندگاری بالایی را دارد.

نحوه عملکرد فیلترهای کربن فعال در تصفیه هوا:

این ترکیب متخلخل از ترکیباتی مانند پوست نارگیل، چوب، زغال سنگ و غیره ساخته می شود. ویژگی که این ماده را بسیار خاص می‌کند، تخلخل بالای آن است که دارای سطح وسیعی است که برای جذب و حذف آلاینده‌های گاز ایده آل است. به همین دلیل در برخی از تصفیه کننده‌های هوا از فیلتر کربن اکتیو استفاده می‌کنند.

نحوه عملکرد کربن فعال در تصفیه هوا

زمانی که هوا از فیلتر عبور می‌کند، آلاینده‌های گازی به سطح کربن فعال جذب می‌شوند و سپس به دام می‌افتند که این فرایند جذب نام دارد. دلیل این موضوع هم جاذبه ی زیاد کربن فعال نسبت به ترکیبات آلی فرار، بوها و گازهای حاصل از احتراق دارد. با اینکار به راحتی می‌تواند آلودگی هوا فضای بسته را از بین ببرد.

کربن اکتیو در حذف چه آلاینده‌هایی موثر است؟

برخی از آلاینده‌های رایجی که تصفیه کننده‌های کربن اکتیو می‌تواند از بین ببرد شامل:

  • گازهای دود سیگار
  • بوهای آشپزخانه
  • دودهای شیمیایی
  • دود تنباکو
  • ترکیبات آلی فرار

و غیره موثر است. ترکیبات آلی فرار گازهای بسیار کوچکی هستند که از جامدات یا مایعات خاصی آزاد می‌شوند. نمونه‌هایی از آن دود ناشی از سوختن چوب، زغال سنگ در شومینه، بخاری نفتی، اجاق گاز و خشک‌کن‌های لباسشویی است. غلظت این ترکیبات در محیط بسته ده برابر بیشتر از فضای باز است. آنها می‌توانند برای مدت طولانی در هوا معلق بمانند و به افراد داخل اتاق آسیب برسانند. برخی از ترکیبات آلی فرار شامل فرمالدئید، بنزن، نفتالین، کلروفرم و تولوئن هستند.

نحوه فعال سازی کربن فعال در تصفیه هوا:

این ماده در به حبس مولکول های گاز بهترین عملکرد را دارد. برای فعال‌سازی آن، ابتدا هوای داغ، کربن دی اکسید یا بخار تزریق می شود، بدین صورت شبکه‌ای از منافذ را در کربن ایجاد می‌کند و سطح آن را افزایش می‌دهد. اینکار محیط های بیشتری را برای حذف مولکول‌های بد بو ایجاد می‌کند. بر طبق تحقیقات، یک گرم کربن اکتیو می تواند صدها متر مربع سطح داخلی داشته باشد. البته این ماده را با یک ماده ی شیمیایی دیگر تصفیه می کنند تا توانایی آن را در فیلتر کردن آلاینده های خاص افزایش دهند.

مزایای استفاده از کربن اکتیو در دستگاه‌های تصفیه هوا:

از جمله مزایای استفاده از این فیلترها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بهبود کیفیت هوای داخلی
  • حذف بوهای نامطبوع
  • حذف دودهای شیمیایی
  • ماندگاری طولانی

بهبود کیفیت هوای داخلی و حذف بوهای نامطبوع از مزایای استفاده از این ماده است. این فیلترها در تصفیه کننده‌های هوا با حذف آلایندهای مضر گازی و بوها به بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک می‌کنند. این باعث ایجاد محیطی تمیز و سالم به ویژه برای افراد مبتلا به آلرژی یا مشکلات تنفسی می‌شود. از سوی دیگر این فیلترها می‌توانند در حذف بوهای نامطبوع نیز موثر باشند. آنها در حذف دودهای شیمیایی عالی عمل می‌کنند. همچنین با ماندگاری بالایی که دارند، نیاز به تعویض مداوم را به حداقل می‌رسانند.

معایب استفاده از فیلتر کربن فعال در تصفیه هوا:

معایب این فیلترها شامل:

  • تعویض فیلترها: این تعویض ها ممکن است ناخوشایند و گران باشد.
  • زمان تعویض: تشخیص زمان مناسب برای تعویض می تواند دشوار باشد؛ زیرا زمانی که فیلتر اشباع شود، علائم خاصی وجود ندارد.
  • ناتوانی در حذف آلودگی ذرات معلق هوا؛ این ذرات شامل آلرژن هایی مانند گرد و غبار و گرده یا دودهای حاصل از آتش سوزی باشند.

از این رو می توان جایگزین هایی با کاربردها و اثر بخشی بهتر پیدا کرد.

جمع بندی:

دستگاه‌های تصفیه هوای کربن فعال راه حلی بسیار موثر برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها هستند. آنها در حذف بوها، آلاینده‌ها و غیره به خوبی عملی می‌کنند. با عمر طولانی که دارند گزینه‌ای مقرون به صرفه برای خانه یا محل کار به حساب می‌آیند.

 

 

سوالات متداول

آیا دستگاه‌های تصفیه هوا با کربن اکتیو می‌توانند کپک‌ها را از بین ببرند؟

خیر، این دستگاه‌ها برای حذف کپک طراحی نشدند؛ اما می‌توانند بوهای ناشی از این ترکیبات را از بین ببرند.

آیا دستگاه‌های تصفیه هوا با کربن فعال پر سر و صدا هستند؟

خیر، این دستگاه‌ها به گونه ای طراحی شدند که در فعالیت‌های روزانه اخلال ایجاد نمی‌کنند.

آیا استفاده از فیلتر هوای کربنی قابل قبول است؟

در صورتی که بخواهید بوها، ترکیبات آلی فرار و غیره را از محیط خانه یا محل کار خود دفع کنید، می توانید از این موارد استفاده نمایید.

طول عمر فیلتر کربن فعال چقدر است؟

عمر مفید آنها معمولا بین ۱ تا ۳ ماه است و در این مدت بهترین تاثیر را در حذف بوها و آلاینده ها دارد.

About The Author

Views: 1

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =